Öğrenci İşleri (Otomasyon) Şifresi/Pini

İstanbul Teknik Üniversitesi Öğrenci İşleri Sistemine (sis.itu.edu.tr) giriş iki aşamalıdır. 1. Aşama İTÜ Giriş İlk aşamada İTÜ Giriş arayüzünde sizden İTÜ kullanıcı adınızı ve şifresini girmeniz istenmektedir. İTÜ kullanıcı hesabı şifrenizi unuttuysanız; Mobil Onay Sözleşmesi imzalayan kullanıcılar İTÜ/Giriş'te şifremi unuttum bağlantısını kullanarak cep telefonlarına gönderilen doğrulama koduyla İTÜ şifrenizi sıfırlayabilirsiniz, Mobil Onay Sözleşmesini imzalamadıysanız şifrenizi sıfırlamak için Bilgi İşlem Daire Başkanlığı'na başvurmanız gerekmektedir. 2. Aşama Pin Doğrulama İkinci aşamada Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı tarafından verilen User Id seçilip PIN'in girilmesi gerekmektedir. PIN'i unuttuysanız aşağıdaki linki kullanarak yeni PIN talebinde bulunabilirsiniz. http://www.sis.itu.edu.tr/EkYazilimlar/PinTalep/ İkinci aşamada sorulmakta olan PIN, İTÜ Öğrenci Numaranız ile ilişkili olan bir şifredir. Bu şifre üzerinde İTÜ/BİDB'nin (Bilgi İşlem Daire Başkanlığı) hiçbir yetkisi veya sorumluluğu yoktur. Dolayısı ikinci aşamada bu şifre veya pin ile ilgili sorularınızı lütfen İTÜ Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı'na iletiniz.

İTÜ e-posta hesabıma gelen iletileri nasıl başka bir e-posta hesabına yönlendirebilirim?

İTÜ e-posta hesabına gelen iletileri, posta kutusunda bir kopyası bırakılmadan, başka bir e-posta adresine yönlendirmek için; Bilgi İşlem Daire Başkanlığı 'na "E-Posta İşlemleri" kategorili ve "Gelen iletileri başka bir adrese yönlendirme" alt kategorili bir Yardım Bileti oluşturmanız ve içeriğinde yönlendirme yapmak istediğiniz mail adresini belirtmeniz yeterlidir.

İTÜ Kullanıcı Şifresinin sağlaması gereken şartlar nelerdir?

İTÜ Kullanıcı Şifreniz sizin İTÜ/BİDB bünyesinde sunulan hizmetlere doğrudan veya dolaylı olarak erişmenizi sağlayan kimlik doğrulayıcıdır.İTÜ Kullanıcı Şifreniz aşağıdaki şartları sağlamalıdır. İTÜ Kullanıcı Şifreniz kesinlikle başkaları tarafından bilinmemelidir. İTÜ Kullanıcı Şifrenizin başka şahısların eline geçmesi durumunda oluşabilecek tüm durumlardan şifre ile ilişkilendirilen kullanıcı sorumludur. İTÜ Kullanıcı Şifreniz en az 10 karakter uzunluğunda olmalıdır. İTÜ Kullanıcı Şifreniz içerisinde aşağıdaki dört koşuldan en az üçünü (tercihen dördünü) sağlamalıdır. İçerisinde en az 1 adet küçük harf İçerisinde en az 1 adet büyük harf İçerisinde en az 1 adet rakam İçerisinde en az 1 adet özel karakter (*,?,-,&,vb...) Bu kurallara uygun şifre türetmek ilk başta zor gözükse de aslında kolaydır. Örn: OrnektiR*11 gibi sadece sizin için bilindik bir kelime ve sonunda hem rakam hem de özel karakter kullanarak şifrenizi oluşturabilirsiniz. İTÜ Şifreniz geriye dönük 3 şifreniz ile aynı olmamalıdır.

VPN Hizmetinden kimler faydalanabilir?

VPN hizmetinden İTÜ mensupları (akademik, idari personel ve öğrenciler) faydalanabilir. VPN hizmetinin kullanımı ve hizmetinin etkinleştirilmesi ile alakalı bilgiler için bidb.itu.edu.tr/hizmetler/vpn sayfasına tıklayabilirsiniz.

Mozaik İçerik Yönetim Sisteminde bir websitesi oluşturmak için ne yapmalıyım?

Mozaik üniversitemizin akademik ve idari birimlerinin kolay ve hızlı bir şekilde websitesi oluşturmasına olanak sağlayan bir sistemdir. Sistemin kullanılması için herhangi bir teknik bilgiye ihtiyaç olmayıp, içerik yönetimi tamamen web tabanlı olarak yapılabilmektedir.Mozaik sisteminden faydalanmak için birim yetkilisini BİDB'ye dilekçe yazılması yeterlidir. Dilekçede sitenin ismi ve içerik düzenleme için yetkilendirilecek kişilerin bilgilerinin bulunması gereklidir.

Yazılım Geliştirme Grubunun görevi ve sorumlulukları nelerdeir?

YGG üniversitemizde gerçekleştirilen idari işler ve akademik faaliyetlerin daha etkin ve verimli yapılabilmesi için gerek duyulan yazılımların geliştirilmesinden sorumludur. YGG geliştirmiş olduğu projelere kullanımda olduğu sürece kesintisiz destek ve bakım hizmeti sağlar.Talep edildiği taktirde üniversite bünyesinde kullanılacak dış kaynaklı yazılımların sağlaması gereken şartlar ve özellikleri belirleme konusunda danışmanlık yapar.Dış kaynaklı yazılımların desteğinin verilmesi YGG'nin sorumluluğu değildir. Bu destek yapılan sözleşmeler uyarınca yazılımı sağlayan firmalar tarafından sağlanır.

Bilgisayarın IP ayarları komut satırından (Windows ve Linux sistemlerde) hangi komut ile kontrol edilir?

Windows için Win+R tuş kombinasyonuyla açılan Çalıştır kutucuğuna cmd yazılarak erişilebilecek komut ekranında "ipconfig" yazarak aktif olan bağlantıların ayarları görüntülenebilir. Bu komuta "-all" parametresi eklenerek bütün internet donanımlarının (aktif veya pasif) durumları kontrol edilebilir. Linux işletim sisteminde IP yapılandırmasını kontrol etmek için konsol ekranında "ifconfig" komutu yürütülür.

Evrak Kayıt Programında yetkilendirilmek için ne yapmalıyım?

EKP üniversitenin idari birimlerinde gelen-giden evrakların kaydını tutan ve raporlayan bir uygulamadır.Yeni bir kullanıcının EKP'yi kullanabilmesi için kendi birim yöneticisi tarafından yetkilendirilmesiyle ilgili dilekçenin yazılması gereklidir.

Papirus.itu.edu.tr adresine girerken “invalid name or password” (Geçersiz kullanıcı adı ve ya parola hatası) alıyorum ne yapmalıyım?

Sisteme İTÜ kullanıcı adı ve kimliğinizle girmelisiniz, şifre ve/veya parolanızı hatalı yazıyor olabilirsiniz. Kullanıcı bilgilerinizden eminseniz Paraolanız Türkçe karakter içeriyor olabilir, parolanızı portal.itu.edu.tr adresinden değiştirerek tekrar giriş yapmayı deneyiniz.

Akademik Ünvanınız Portal Ders Yükü Formunda Yanlış Görünüyorsa

Portal Ders Yükü formundaki ve yeni geliştirilen bir çok BİDB uygulamasındaki Akademik Ünvan bilgileriniz personel otomasyonundan gelmektedir. Eğer formda görünen akademik ünvan bilginiz hatalı ise, biriminiz personel (özlük) bürosundan ilgili güncelemeyi yaptırmanız gerekmektedir. Ek ders ödemeleri, kadro ünvanına göre değil akademik ünvana göre yapılmaktadır. Bu nedenle bulunduğunuz kadro ünvanı ne olursa olsun, geçerli akademik ünvanınızın güncel ve doğru olduğunu lütfen kontrol ediniz, değilse düzelttiriniz.

Portal Ders Yükü Formunda Yüksek Lisans/Doktora Danışmalıklarım Eksik/Hatalı

Portal Ders Yükü Formunda yer alan yüksek lisans ve doktora danışmanlıklarınız, Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı (ÖİDB) otomasyon sisteminden otomatik olarak alınmaktadır. Danışmanlığını yürttüğünüz öğrencilerin listesini, ÖİDB otomasyon sistemi Öğretim Üyesi Servisinden görebilirsiniz. Resmi olarak danışmanlığa atandığınızda, öğrencinizin bağlı bulunduğu enstitü, ÖİDB otomasyon sisteminde bu değişiklikleri/atamaları yapmaktadır. Otomasyon sisteminde öğrencinizi göremiyorsanız, biriminiz öğrenci işleri ve öğrencinin bağlı bulunduğu enstitü ile iletişime geçerek bu sisteme işlenmesini sağlamanız gerekmektedir. Süreden sayılmayan izin alan öğrenciler ve ilgili dönemde kayıt yaptırmayan öğrenciler, Ders Yükü Formunda görülmez. Öğrencilerinizden tez aşamasında olan varsa (ilgili dönemde açılan tez çalışmasına kaydetmeniz durumunda), bu öğrenciler için Yüksek Lisans Uzmanlık Alan Dersi (3-0-0) ve/veya Doktora Uzmanlık Alan Dersi (4-0-0) otomatik olarak ders yükü formunda görülecektir. Forma bu ders(ler) yoksa: fiili olarak tez aşamasında olan öğrenciniz Tez Çalışması dersine kayıt olmamış olabilir fiili olarak tez aşamasında olan öğrenciniz izin almış veya o dönem için kayıt yaptırmamış olabilir fiili olarak tez aşamasında olan öğrenciniz otomasyon sisteminde sizin danışmanlığınızda görünmemektedir Bu duruma neden olan sorun çözüldükten sonra, Ders Yükü Formu'nda yer alan Güncelle düğmesine basıldığında, veriler otomatik olarak ÖİDB sisteminden alınacak ve koşullar sağlanıyorsa Uzmanlık Alan Dersleri oluşturulacaktır.

Portal Ders Yükü Formunda Dersiniz Eksik/Hatalı İse

Portal Ders Yükü Formunda yer alan bilgiler Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı (ÖİDB) ve Personel Daire Başkanlığı (PDB) sistemlerinden gelmektedir. Bu nedenle, derslerinizde gördüğünüz eksiklikleri ve hatalı verileri biriminiz öğrenci işleri ve ÖİDB ile görüşerek düzeltmelisiniz. İlgili değişiklik ÖİDB sistemine yansıtıldıktan sonra, Portal Ders Yükü formunda yer alan Güncelle düğmesine tıklayarak formun yeni verilerle oluşturulmasını sağlayabilirsiniz.

Portal Ders Yükü Formunda İdari Görev(ler)im Görünmüyor

İdari görevler, ek ders ödemelerin maaş karşılığı verilmesi gereken en az ders saatini belirlediği için önem arz etmektedir. Portal Ders Yükü Formunda yer alan Kadro Ünvanı, Akademik Ünvan ve İdari Görevlere ilişkin bilgiler Personel Daire Başkanlığı (PDB) sisteminden otomatik olarak gelmektedir. Eğer idari göreviniz bu formda görünmüyorsa, biriminiz personel (özlük) bürosu ile iletişime geçerek bu bilgileri güncellettirmeniz gerekmektedir. Ek ders ödemeleri için yönetmelikte belirtilen ve maaş karşılığı verilmesi gereken en az ders saati sınırını etkileyen idari görevler aşağıdaki gibi tanımlanmıştır :   "Rektör, dekan, enstitü ve yüksekokul müdürleri için haftalık ders yükü zorunluluğu aranmaz, bunların yardımcıları ile bölüm başkanlarının haftalık ders yükü yukarıda belirtilen yükün yarısı kadardır. Rektör, dekan, enstitü ve yüksekokul müdürlüğü ile bölüm başkanlığına Yükseköğretim Kanunda belirtilen şekilde usulüne uygun olarak yapılan vekaleten görevlendirmeler haricinde söz konusu görevlerin vekaleten yürütülmesi halinde ders yükü muafiyeti ve indirimi uygulanmaz."

Ders Yükü Formunda Görünen Bitirme Projesi Yükünüzde Eksiklik/Hata Varsa

Bitirme projesi yöneten öğretim elemanlarına, öğrenci sayısından bağımsız olarak 2 saat/hafta (0-2-0) uygulama ders yükü oluşturulmaktadır. Hangi öğretim elemanıın hangi öğrencilere bitirme projesi yaptırdığına ilişkin bilgiler, her dönem ders bırakma son tarihine kadar bölümler tarafından Öğrenci İşleri Daire Başkanlığı'nın (ÖİDB) otomasyon sistemine işlenmektedir. Portal Ders Yükü Formuna esas veriler, ÖİDB Otomasyon Sisteminden gelen bu verilerdir. Üzerinizde bulunan bitirme öğrencilerini, ÖİDB Otomasyon Sistemi, Öğretim Üyesi servisinden Bitirme Öğrencileri menüsü aracılığı ile kontrol edebilirsiniz. Öğrenciniz burada görünmüyorsa, belirtilen tarihler arasında bölümünüz ile iletişime geçerek  ÖİDB Otomasyon Sistemine bu bilgilerin işlenmesini sağlayabilirsiniz. Pratik olarak en az 1 adet bitirme öğrenciniz bulunuyorsa bitirme projesi yükü ders yükü formunuzda görüleceğinden, öğrenci sayısındaki eksiklerin düzeltilmesi yönünde bir adım atmanız ek ders açısından bir farklılık oluşturmayacaktır. Her öğretim üyesine, I. ve varsa II. öğretimde olmak üzere en fazla iki adet bitirme projesi yükü (2 x 0-2-0) verilebilir. I. öğretimde farklı bölümlerdeki bitirme projeleri yürüten öğretim elemanları için iki farklı bitirme projesi yükü verilmemektedir. Ayrıntılı bilgi için DERS YÜKÜ TESPİTİ VE EK DERS ÜCRETİ ÖDEMELERİNDE UYULACAK ESASLAR'ın 2. maddesinin b fıkrasının 2. paragrafı incelenebilir.

İTÜ Dışı Verdiğiniz Ders(ler) Portal Ders Yükü Formunda Görünmüyorsa

İTÜ dışında verilen dersler, Personel Daire Başkanlığı (PDB) tarafından koordine edilen rektörlük görevlendirmesi ile yürütülemektedir. Portal Ders Yükü Formunda İTÜ dışında verdiğiniz dersleri göremiyorsanız, Rektörlük PDB ile iletişime geçerek görevlendirmenizin Personel Otomasyon Sistemine girilmesini sağlayabilirsiniz. Bu işlemden sonra Portal Ders Yükü formunda Güncelle düğmesine basmanız durumunda bu dersler formda da güncellenecektir. Bilgi ve güncelleme için Rektörlük PDB Telefonu : +90.212.285.7019

II. Öğretiim Dersleri İle İlgili Sorular

II. Öğretim Tezsiz Yüksek Lisans programları, 3 dönem esasına göre yürütülmektedir ve bu dönemler, lisans akademik takvimi ile örtüşmemektedir. Yeni Ders Yükü sistemi ile bu durum göz önünde bulundurulacaktır. Yönetmelikler gereği, lisans akademik takviminde yer alan dönemi kapsayan tarihlerde, II. öğretimde maaş karşılığı sağlanması gereken minimum haftalık ders saati koşulu aranacak, bunun dışındaki tarihlerde ise aranmayacaktır.

Elektronik imza mı kaybettim, çalındı, süresi doldu ne yapabilirim?

İTÜ/Yardım üzerinden Bilgi İşlem Daire Başkanlığına "EBYS - Eletronik Belge Yönetim Sistemi Destek -> İşlemler - Elektronik imzamı kaybettim/çalındı/süresi doldu" konu başlığının altına yardım bileti oluşturarak yeni bir e-imza talebinde bulunabilirsiniz. İTÜ/Yardım üzerinden yeni e-imza talebi başvuruları kişiseldir. Sadece kendi adınıza başvurabilirsiniz, İTÜ/Yardım üzerinden bir başkası adına yeni e-imza talebinde bulunamazsınız.

Teknik bir hata aldım, bir sorum veya bir önerim var nasıl destek alabilirim?

a. İTÜ/Yardım üzerinden (yardim.itu.edu.tr) "Yardım Bileti Oluştur"a tıklayarak birimlerden  BİLGİ İŞLEM DAİRE BAŞKANLIĞI ‘nı seçtikten sonra kategori olarak EBYS - Elektronik Belge Yönetim Sistemi'ni seçip yardım bileti oluşturarak destek alabilirsiniz. b. Telefon üzerinden 0212 285 39 30 nolu telefondan 8 i tuşlayarak destek alabilirsiniz.

Tarama ile ilgili problem yaşıyorum

Tarama ile ilgili işlemleri gerçekleştirebilmek için gerekli programı buradan indirerek bilgisayarınıza kurmanız gerekmektedir.Tarama işlemleri ile ilgili işleri firefox tarayıcısında yapmanız önerilir.

Öğrenci onayı yapılan stajın staj tarihlerini nasıl değiştiririm?

Staj Kayıt Formu üzerinden staj bilgilerini doldurarak başvurular taslak haline getirilerek kaydedilebilir veya doğrudan fakülte onayına gönderilebilir. Ancak staj; fakülte onayına gönderildikten sonra staj bilgileri üzerinde, öğrenci tarafından herhangi bir değişiklik yapılamaz. Fakülte onayına gönderilen stajlarda değişiklik yapabilmek için fakülte staj sorumluları ile iletişime geçilmesi gerekmektedir.

YurtNET otomatik ve elle kayıt işlemi nasıl yapılır? Kayıt silme işlemi nasıl yapılır?

İTÜ yurtlarında kalan öğrencilerin İnternet erişimi sağlamaları için yurtnet.itu.edu.tr üzerinden İnternet erişimi için kullanacakları Ethernet prizine kayıt olmaları gerekmektedir. Bunun için buradaki video veya aşağıdaki yönlendirmeler takip edilebilir. 1. Öncelikle İnternet erişimi sağlanması istenen cihaz kullanıcıya ait Ethernet prizine Ethernet kablosu yardımıyla bağlanmalıdır. Wi-Fi gibi, İnternet'e bağlanılmasını sağlayacak tüm bağlantılar kesilmeli ve tek İnternet erişim yolunun Ethernet olması sağlanmalıdır. Bu aşamada yalnızca yurtnet.itu.edu.tr sayfasına erişim izni olacak, kullanıcı bunun dışındaki İnternet sitelerine bağlanamaz durumda olacaktır. 2. Herhangi bir İnternet tarayıcısından yurtnet.itu.edu.tr sayfasına girdikten sonra YurtNET Sözleşmesi, sözleşmenin en altında bulunan Kabul Ediyorum düğmesine tıklanarak onaylanmalıdır. 3. Aktif olarak kullanılan bir e-posta adresi ve cep telefonu numarası ilgili kısımlara girildikten sonra Kaydol düğmesine tıklanmalıdır. Bu bilgiler kullanıcıyla iletişime geçilmesini gerektiren durumlarda kullanıldığından güncel bilgiler olması önem arz etmektedir. 4. Açılan sayfada Otomatik ve Elle Yurt Seçimi kısımları görülecektir. Zorunlu haller dışında izlenmesi önerilen yol Otomatik Yurt Seçimi seçeneğini kullanmaktır. Ayrıca Otomatik Yurt Seçimi seçeneği, prizde sizden önce başka bir kullanıcıya ait kayıt bulunması durumunda kayıt yapabilmenizin tek yoludur. Otomatik Yurt Seçimi seçeneği, bilgisayarınız Ethernet prizine bağlı değilse veya bağlı olmasına rağmen yurtnet.itu.edu.tr sayfasına Wi-Fi üzerinden erişiliyorsa görülemeyecektir. Otomatik Yurt Seçimi yapmak için "Yurt seçimini otomatik yapmak için onaylayınız." seçeneğinin yanındaki düğmeye basılmalıdır. Ardından bulunulan oda ve cihazın MAC adresi bilgileri yanlarındaki kutucuklar işaretlenerek onaylanmalı ve "Yurt seçimini onaylıyorum." düğmesi tıklanmalıdır. Yurt bilgilerini elle seçerek kayıt olmak için açılır listelerden bulunulan odaların bilgileri girilmeli, daha sonrasında cihazın Ethernet kartına ait MAC adresi eklenmelidir. 5. Kayıt işlemi başarıyla tamamlandığında İnternet erişimi açılmış olacaktır. Kayıt silme işlemi ise, yurtnet.itu.edu.tr sayfasında Ana Sayfa bölümünde bulunan Kaydımı Sil düğmesi ile yapılmaktadır. Bu işlem için cihazın prize bağlı olması gerekmemektedir.

YurtNET Kaydı Yapmaya Çalıştığımda Prizde Önceden Bir Kayıt Olduğuna Dair Uyarı Alıyorum.

YurtNET kaydı yaparken kayıt yapılmaya çalışılan Ethernet prizindeki önceki kaydın silinebilmesi için bilgisayarın Wi-Fi bağlantısı kapatılmış bir şekilde prize bağlıyken Otomatik Yurt Seçimi seçeneği kullanılmalıdır. Otomatik Yurt Seçimi seçeneğini kullanarak kayıt yapma konusunda buradan yardım alabilirsiniz.

Eduroam'a iOS İşletim Sisteminde Nasıl Bağlanabilirim?

iOS işletim sistemine sahip mobil cihazlardan eduroam ağına bağlanmak için buradaki video takip edilmeli veya öncelikle pki.itu.edu.tr sayfasından indirilen İTÜ kök sertifikası yüklenip aşağıdaki adımlar izlenmelidir. 1. Cihazın Ayarlar (Settings) menüsünde Kablosuz (Wi-Fi) kısmına giirlmelidir. 2. Açılan menüde listelenen ağlardan eduroam seçilmelidir. 3. Bağlantıya tıklandıktan sonra kullanıcı adı ve şifre girilmesi istenir. Bu kısımda Kullanıcı Adı (Username) kısmına İTÜ kullanıcı adı, sonuna "@itu.edu.tr" eklenerek, Parola (Password) kısmına İTÜ parolası girilmelidir. 4. Katıl (Join) düğmesine basıldıktan sonra bağlantı işlemi başarıyla tamamlanacaktır.

Eduroam'a Android İşletim Sisteminde Nasıl Bağlanabilirim?

Android işletim sistemine sahip mobil cihazlardan eduroam ağına bağlanmak için buradaki video takip edilmeli veya öncelikle pki.itu.edu.tr sayfasından indirilen İTÜ kök sertifikası, ITU Root Certification Authority adıyla cihaza yüklenip aşağıdaki adımlar izlenmelidir. 1. Cihazın Ayarlar (Settings) menüsünde Kablosuz (Wi-Fi) kısmına girilmelidir. 2. Açılan menüde listelenen ağlardan eduroam seçilmelidir. 3. Açılan menüde aşağıdaki bilgiler seçilmeli ve Bağlan (Connect) düğmesine basılmalıdır. EAP yöntemi (EAP method): PEAP Aşama 2 için kimlik doğrulaması (Phase 2 authentication): MSCHAPV2 CA sertifikası (CA certificate): ITU Root Certification Authority (Eğer listelenmiyorsa sertifikanın yüklenmediği anlamına gelmektedir. Bu durumda "(belirtilmemiş)" seçilebilir ancak bu bazı durumlarda sorunlara yol açmaktadır.) Kimlik (Identity): İTÜ kullanıcı adı, sonuna "@itu.edu.tr" eklenerek girilmelidir. Şifre (Password): İTÜ parolası girilmelidir. 4. Bağlan (Connect) düğmesine basıldığında bağlantı işlemi gerçekleşmiş olur.

İTÜ/VPN Hizmetini iOS İşletim Sistemine Sahip Mobil Cihazımdan Nasıl Kullanabilirim?

iOS mobil işletim sistemini kullanarak İTÜ/VPN hizmetinden yararlanmak için kullanıcı tipine göre aşağıdaki dokümanlardan uygun olanı takip edilmeli veya buradaki videodaki adımlar uygulanmalıdır. Akademik VPN Kurulumu İdari VPN Kurulumu Öğrenci VPN Kurulumu

Eduroam'a MAC OS X İşletim Sisteminde Nasıl Bağlanabilirim?

MAC OS X işletim sisteminde eduroam ağına bağlanmak için pki.itu.edu.tr sayfasından ilgili sertifika kurulduktan sonra ekranın sağ üst köşesindeki Kablosuz (Wi-Fi) simgesi tıklanmalıdır ve açılan menüde Ağ Tercihlerini Aç (Open Network Preferences) tıklanmalıdır. Açılan pencerede sol taraftaki listede Wi-Fi seçilir ve Ağ Adı (Network Name) kısmında eduroam seçilmelidir. Açılan pencerede Kullanıcı Adı (Username) kısmında İTÜ kullanıcı adı, sonuna "@itu.edu.tr" eklenerek, Parola (Password) kısmına ise kullanılan İTÜ kullanıcı adına ait parola girilmeli ve Katıl (Join) düğmesine tıklanmalıdır. Eduroam bağlantısı bu aşamada sağlanmış olacaktır.

İTÜ/VPN Hizmetini MAC OS X İşletim Sisteminden Nasıl Kullanabilirim?

MAC OS X işletim sisteminden İTÜ/VPN hizmetinden yararlanmak için kullanıcı tipine göre aşağıdaki dokümanlardan uygun olanı takip edilmeli veya buradaki videodaki adımlar uygulanmalıdır. Akademik VPN Kurulumu İdari VPN Kurulumu Öğrenci VPN Kurulumu

İTÜ/NET Misafir Ağına Windows İşletim Sisteminde Nasıl Bağlanabilirim?

İTÜ/NET Misafir ağına bağlanmak için Windows işletim sistemlerinde öncelikle pki.itu.edu.tr üzerinden uygun İTÜ Kök Sertifikaları yüklendikten sonra sağ altta bulunan İnternet bağlantı simgesine tıklanmalıdır. Burada kablosuz ağlar görüntülenecektir. Buradan İTÜ/NET Misafir seçilip Bağlan (Connect) düğmesine tıklanmalıdır. Ağa bağlandıktan sonra İnternet tarayıcısında oturum açma sayfası gelecektir. Oturum açma sayfasının gelmemesi durumunda herhangi bir web tarayıcısından www.itu.edu.tr sayfasına girilerek oturum açma sayfasına erişilebilir. Oturum açma sayfasına misafir hesabına ait kullanıcı adı ve parola girilerek oturum açma işlemi tamamlanmış olur. Giriş başarılı olduktan sonra gelen ITU/NET Kullanım Sözleşmesi ekranında sözleşme okunur. Sözleşme tamamen okunmadan Kabul Et düğmesi aktifleşmeyecektir. Tamamen okuduktan sonra Kabul Et düğmesine basılır. Eğer kullanım sözleşmesi reddedilirse Internet bağlantısı başarılı olmayacaktır.

İTÜ/NET Misafir Ağına Android İşletim Sisteminde Nasıl Bağlanabilirim?

İTÜ/NET Misafir ağına bağlanmak için Android işletim sistemine sahip mobil cihazlarda pki.itu.edu.tr üzerinden uygun İTÜ Kök Sertifikaları yüklendikten sonra Ayarlar (Settings) menüsünde bulunan Kablosuz (Wi-Fi) menüsüne giirlmelidir. Burada kablosuz ağlar görüntülenecektir. Buradan İTÜ/NET Misafir ağına tıklanmalıdır. Ağa bağlandıktan sonra İnternet tarayıcısında oturum açma sayfası gelecektir. Oturum açma sayfasının gelmemesi durumunda herhangi bir web tarayıcısından www.itu.edu.tr sayfasına girilerek oturum açma sayfasına erişilebilir. Oturum açma sayfasına misafir hesabına ait kullanıcı adı ve parola girilerek oturum açma işlemi tamamlanmış olur. Giriş başarılı olduktan sonra gelen ITU/NET Kullanım Sözleşmesi ekranında sözleşme okunur. Sözleşme tamamen okunmadan Kabul Et düğmesi aktifleşmeyecektir. Tamamen okuduktan sonra Kabul Et düğmesine basılır. Eğer kullanım sözleşmesi reddedilirse Internet bağlantısı başarılı olmayacaktır.

Windows İşletim Sisteminde IP ve DNS Ayarları Nasıl Yapılır?

1. Başlat çubuğunun sağ tarafında bulunan ağ simgesine sağ tıklanıp Ağ ve Paylaşım Merkezini Aç (Open Network and Sharing Center) tıklanmalıdır. 2. Açılan pencerede sol kenarda bulunan Bağdaştırıcı Seçeneklerini Değiştir (Change Adapter Settings) tıklanmalıdır. 3. IP ayarları değiştirilmek istenen bağdaştırıcıya sağ tıklanıp Özellikler (Properties) seçilmelidir. Kablolu İnternet erişimi için kullanılan bağdaştırıcının adı Ethernet ya da Yerel Ağ Bağlantısı (Local Area Connection) şeklinde olabilir. 4. Açılan penceredeki listede Internet Protokolü Sürüm 4 (Internet Protocol Version 4) çift tıklanır. Eğer cihazın IP ve DNS adreslerini otomatik olarak alması isteniyorsa Otomatik olarak bir IP adresi al (Obtain an IP address automatically) ve DNS sunucu adresini otomatik olarak al (Obtain DNS server address automatically) kutucukları seçilmelidir. Eğer cihazın IP adresini otomatik olarak alması, ancak DNS adreslerinin elle girilmesi isteniyorsa Otomatik olarak bir IP adresi al (Obtain an IP address automatically) ve Aşağıdaki DNS sunucu adreslerini kullan (Use the following DNS server addresses) seçilir ve alt kısımda aktif olan iki kutucuğa birincil ve ikincil DNS sunucularının IP adresleri girilir. Eğer IP ve DNS adresleri elle (statik olarak) girilmek isteniyorsa Aşağıdaki IP adresini kullan (Use the following IP address) ve Aşağıdaki DNS sunucu adreslerini kullan (Use the following DNS server addresses) seçilir. Aktif hale gelen kutulara gerekli IP adresleri girilir.

İTÜ/VPN Hizmetini Android İşletim Sistemine Sahip Mobil Cihazımdan Nasıl Kullanabilirim?

Android mobil işletim sistemini kullanarak İTÜ/VPN hizmetinden yararlanmak için kullanıcı tipine göre aşağıdaki dokümanlardan uygun olan takip edilmeli veya buradaki videodaki adımlar uygulanmalıdır. Akademik VPN Kurulumu İdari VPN Kurulumu Öğrenci VPN Kurulumu

İTÜ/VPN Hizmetini Windows İşletim Sisteminden Nasıl Kullanabilirim?

Windows işletim sisteminden İTÜ/VPN hizmetinden yararlanmak için kullanıcı tipine göre aşağıdaki dokümanlardan uygun olanı takip edilmeli veya buradaki videodaki adımlar uygulanmalıdır. Akademik VPN Kurulumu İdari VPN Kurulumu Öğrenci VPN Kurulumu

İnternet Erişimim Neden Engellenir? Engelleme Durumunda Ne Yapmalıyım?

İstanbul Teknik Üniversitesi bünyesinde bir kullanıcının internet erişimi belli durumlarda engellenebilmektedir. Bu durumlar 5651 sayılı İnternet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla İşlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında Kanun kapsamında  ve ilgili yönetmeliklerde (1, 2, 3) açıklanmaktadır. Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’nın bu tür durumlarda kullanıcının İnternet erişimini engellemesi ve teknik olarak imkan bulunduğu ölçüde hukuka aykırı içeriği yayından kaldırması yasal bir zorunluluğun sonucudur.Kullanıcının İnternet erişiminin engellenmesine yol açabilecek durumlar;- telif haklarına sahip bir içeriğin İnternet’te paylaşılması,- ilgili kanunda ve yönetmeliklerde belirtilen, erişimin engellenmesi kararının konusunu oluşturan suçların oluşturulduğuna dair yeterli şüphe sebebi bulunan yayınlar yapılması,- cihazında diğer kullanıcıların İnternet erişimini engelleyebilecek konfigürasyonlar (IP çakışmasına yol açmak, MAC adresi değiştirmek gibi) yapması,- İTÜ ağına veya dış ağlara saldırı yapması veya cihazında bilgisi dışında olsa dahi bu tür saldırılara neden olan yazılımlar bulundurması,- Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’nın izni olmaksızın Ethernet prizine modem, hub, switch ve benzeri ağ cihazlarını bağlayarak bunları İTÜ ağına dahil etmesi,- cihazındaki arızadan ötürü İTÜ ağında internet erişiminde aksaklıklara yol açması olarak sıralanabilir.Bu durumlara yol açan kullanıcıların İnternet erişimi bir hafta süreyle kesilir. Kuralların ihlalinin tekrarlanması durumunda bu süre uzatılarak erişim engelleme uygulaması tekrarlanır. Kullanıcı engelleme süresinin dolmasının ardından İTÜ Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’nı 0212 285 39 30 numaralı telefondan arayarak kendisine yapılacak bilgilendirmenin ardından İnternet erişim engelinin kaldırılmasını sağlamalıdır.

Eduroam'a Windows İşletim Sisteminde Nasıl Bağlanabilirim?

Eduroam ağına bağlanmak için Windows 8 ve sonrası işletim sistemlerinde sağ altta bulunan İnternet bağlantı simgesine tıklanmalıdır. Burada kablosuz ağlar görüntülenecektir. Buradan eduroam seçilip Bağlan düğmesine tıklanmalıdır. Kullanıcı adı (Username) kısmına İTÜ kullanıcı adı, sonuna "@itu.edu.tr" eklenerek yazılmalıdır. Parola (Password) kısmına ise kullanılan İTÜ kullanıcı adına ait parola yazılmalıdır. Gelen sertifika uyarısında Bağlan (Connect) düğmesi tıklanarak bağlantı işlemi tamamlanır. Bağlantı aşamasında sorun yaşanıyorsa öncelikle İTÜ kök sertifikasının yüklendiğinden emin olunmalıdır. Eğer yüklü değilse pki.itu.edu.tr sayfasından kullanılan işletim sistemine uygun sertifika yüklenmelidir. Windows 8 ve sonrası işletim sistemlerinde sorun yaşanması durumunda ve Windows 7 işletim sisteminde aşağıdaki adımlar takip edilerek ağın elle tanıtılması sağlanabilir. 1. Sağ altta bulunan İnternet bağlantı simgesine sağ tıklanarak Ağ ve Paylaşım Merkezini Aç (Open Network and Sharing Center) tıklanır. 2. Açılan pencerede Yeni bağlantı veya ağ kurulumu (Set up a new connnection or network) tıklanır. 3. Kablosuz ağa el ile bağlan (Manually connect to a wireless network) seçilir ve İleri (Next) düğmesine tıklanır. 4. Ağ Adı (Network Name) kısmına eduroam yazılır, Güvenlik Türü (Security Type) kısmında WPA2-Kuruluş (WPA2-Enterprise) seçilir. Bu bağlantıyı otomatik olarak başlat (Start this connection automatically) ve Ağ yayın yapmıyor olsa bile bağlan (Connect even if the network is not broadcasting) seçeneklerinin işaretleri kaldırılır. Ardından İleri (Next) düğmesine tıklanır. 5. Bağlantı başarıyla eklendikten sonra, bir sonraki adımdaki ekranda Bağlantı ayarlarını değiştir (Change connection settings) seçilerek kurulan bağlantının ayarları düzenlenir. 6. Bağlantı (Connection) sekmesi altında Bu ağ erişim alanına girdiğinde otomatik olarak bağlan (Connect automatically when this network is in range) seçeneği işaretlenir. 7. Güvenlik (Security) sekmesinde Ağ Kimlik Doğrulama Yöntemi (Choose a network authentication method) olarak Korumalı EAP (Protected EAP) seçilir ve Ayarlar (Settings) kısmına tıklanır. 8. Açılan pencerede Güvenilen Kök Sertifika Yetkilileri (Trusted Root Certification Authority) seçeneklerinden ITU Root Certification Authority işaretlenir. Ayrıca Kimlik Doğrulama Yöntemi (Select Authentication Method) olarak "Güvenli Parola EAP-MSCHAP v2 (Secured Password-EAP-MSCHAP v2)" seçilir ve Yapılandır (Configure) düğmesine tıklanır. 9. Çıkan ekrandaki işaret kaldırılır ve Tamam (OK) düğmesi tıklanır. 10. Korunan EAP Özellikleri (Protected EAP Properties) penceresinde Tamam (OK) düğmesi tıklanarak pencere kapatılır. 11. Güvenlik (Security) sekmesinin altındaki Gelişmiş Ayarlar (Advanced Settings) kısmına tıklanır. 12. Gelişmiş Ayarlar (Advanced Settings) penceresinin altındaki Kimlik doğrulama modunu belirt (Specify authentication mode) seçeneği işaretlenir  ve Kullanıcı kimlik doğrulaması (User authentication) seçeneği seçilir. Daha sonra Kimlik bilgilerini kaydet (Save credentials) seçeneğine tıklanır. 13. Kullanıcı adı (Username) kısmına İTÜ kullanıcı adı, sonuna "@itu.edu.tr" eklenerek, Parola (Password) kısmına ise kullanılan İTÜ kullanıcı adına ait parola yazılmalıdır. 14. Pencereler Tamam (OK) düğmesine tıklanarak kapatılır ve bağlantı kurulumu tamamlanmış olur.

IP çakışması nedir? IP çakışması durumunda ne yapılmalıdır?

IP çakışması iki farklı cihazın aynı IP adresiyle bir ağa erişmeye çalışması sonucunda ortaya çıkan ve İnternet erişiminde sorunlara yol açan bir hatadır. IP çakışması hatası alındığında öncelikle eğer cihazda IP adresi elle (statik olarak) girilerek kullanılıyorsa bunların doğruluğu kontrol edilmelidir. Statik IP adreslerinin bilgileri fakülte bilgi işlem sorumlusundan edinilebilir. Eğer IP adresinin cihaz tarafından otomatik olarak alınması gerekiyorsa ve buna rağmen elle girilmiş ise bu durum uyarı alınan cihazın ve başka kullanıcıların cihazların internete erişmesinde sorunlara yol açabilmektedir. IP adresinin cihaz tarafından otomatik olarak alınmasını sağlamak veya elle IP adresi girmek için gerekli konfigürasyonun yapılması konusunda buradan yardım alabilirsiniz. İnternete erişmeye çalıştığınız noktada IP adreslerinin elle ya da otomatik olarak girilmesi gerektiği hakkındaki bilgi ilgili fakültenin Bilgi İşlem sorumlularından veya Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’ndan öğrenilebilmektedir.Bu kontrollerden sonra halen IP çakışması uyarısı alınıyorsa aşağıdaki adımlar izlenmelidir. 1. Bu Bilgisayar (This PC) simgesine sağ tıklanarak açılan menüde Yönet (Manage) seçeneği tıklanmalıdır.2. Açılan Bilgisayar Yönetimi (Computer Management) penceresinde Olay Görüntüleyicisi (Event Viewer) çift tıklanmalı veya yanındaki ok işaretine tıklanarak genişletilmelidir.3. Windows Günlükleri (Windows Logs) çift tıklanmalı veya yanındaki ok işaretine tıklanarak genişletilmelidir.4. Sistem (System) tıklanarak sistem günlüklerinin görüntülenmesi sağlanmalıdır.5. Olay listesinde Hata (Error) düzeyinde ve kaynağı (source) Tcpip olan hatalardan en günceline tıklanır. Pencerenin alt kısmında IP çakışmasına neden olan IP adresi ve çakışma yaratan cihazın MAC adresi görülebilecektir. Bu bilgiler 0212 285 39 30 numaralı telefondan Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’na iletilir. Böylece IP çakışması yaratan cihaz tespit edilip ağa erişimi kesilecektir.

İTÜ/NET Misafir Ağına MAC OS X İşletim Sisteminde Nasıl Bağlanabilirim?

İTÜ/NET Misafir ağına bağlanmak için MAC OS X işletim sistemlerinde pki.itu.edu.tr üzerinden uygun İTÜ Kök Sertifikaları yüklendikten sonra sağ üst kısımda bulunan İnternet bağlantı simgesine tıklanmalıdır. Burada kablosuz ağlar görüntülenecektir. Buradan İTÜ/NET Misafir ağına tıklanmalıdır. Ağa bağlandıktan sonra İnternet tarayıcısında oturum açma sayfası gelecektir. Oturum açma sayfasının gelmemesi durumunda herhangi bir web tarayıcısından www.itu.edu.tr sayfasına girilerek oturum açma sayfasına erişilebilir. Oturum açma sayfasına misafir hesabına ait kullanıcı adı ve parola girilerek oturum açma işlemi tamamlanmış olur. Giriş başarılı olduktan sonra gelen ITU/NET Kullanım Sözleşmesi ekranında sözleşme okunur. Sözleşme tamamen okunmadan Kabul Et düğmesi aktifleşmeyecektir. Tamamen okuduktan sonra Kabul Et düğmesine basılır. Eğer kullanım sözleşmesi reddedilirse Internet bağlantısı başarılı olmayacaktır.

İTÜ/NET Misafir Ağına iOS İşletim Sisteminde Nasıl Bağlanabilirim?

İTÜ/NET Misafir ağına bağlanmak için iOS işletim sistemine sahip mobil cihazlarda pki.itu.edu.tr üzerinden uygun İTÜ Kök Sertifikaları yüklendikten sonra Ayarlar (Settings) menüsünde bulunan Kablosuz (Wi-Fi) menüsüne giirlmelidir. Burada kablosuz ağlar görüntülenecektir. Buradan İTÜ/NET Misafir ağına tıklanmalıdır. Ağa bağlandıktan sonra İnternet tarayıcısında oturum açma sayfası gelecektir. Oturum açma sayfasının gelmemesi durumunda herhangi bir web tarayıcısından www.itu.edu.tr sayfasına girilerek oturum açma sayfasına erişilebilir. Oturum açma sayfasına misafir hesabına ait kullanıcı adı ve parola girilerek oturum açma işlemi tamamlanmış olur. Giriş başarılı olduktan sonra gelen ITU/NET Kullanım Sözleşmesi ekranında sözleşme okunur. Sözleşme tamamen okunmadan Kabul Et düğmesi aktifleşmeyecektir. Tamamen okuduktan sonra Kabul Et düğmesine basılır. Eğer kullanım sözleşmesi reddedilirse Internet bağlantısı başarılı olmayacaktır.

Yurtlarda Karşılaşılan İnternet Erişim Sorunlarının Tespitinde Hangi Adımlar İzlenmelidir?

Yurtlarda kablolu internet bağlantısı sorunlarının çözümünde aşağıdaki adımlar kullanılarak sorunun kaynağı bulunabilir ve giderilebilir. 1. YurtNET sayfası üzerinde kayıt doğru bir şekilde yapılmış mı? Oda bilgileri doğru mu? a. Evet: Sonraki adıma devam edin.b. Hayır: YurtNET kaydı yapılır veya düzeltilir. Kayıt işlemi konusunda buradan yardım alabilirsiniz.   2. Sağ alt tarafta bulunan internet erişim simgesinde alınan hata nedir? a. Sarı Ünlem: Aşağıdaki kontrolleri yapın. İnternet erişim simgesine sağ tıklatıp Ağ ve Paylaşım Merkezini Aç (Open Network and Sharing Center) seçin ve sol tarafta bulunan Bağdaştırıcı seçeneklerini değiştirin (Change adapter settings) seçeneğine tıklayın. Karşınıza çıkacak bağdaştırıcılardan Yerel Ağ Bağlantısı (Local Area Connection) veya Ethernet isimli bağdaştırıcıya sağ tıklayıp Durum (Status) seçeneğine tıklayın. Açılan pencerede Ayrıntılar (Details) düğmesine tıklayın. 1. DHCP Etkin (DHCP Enabled) bilgisi Evet (Yes) şeklinde mi? a. Evet: Sarı ünlem hatasına ek olarak IP çakışması uyarısı alıyorsanız buradan yardım alabilirsiniz. Eğer böyle bir uyarı görmüyorsanız sonraki adıma devam edin.b. Hayır: Bağdaştırıcı seçeneklerini değiştirin (Change adapter settings) penceresinde bulunan Yerel Ağ Bağlantısı (Local Area Connection) veya Ethernet isimli bağdaştırıcıya sağ tıklayıp Özellikler (Properties) seçin ve açılan pencerede bulunan listedeki Internet Protokolü Sürüm 4 (Internet Protocol Version 4) seçeneğine çift tıklayın. Açılan penceredeki seçeneklerden Otomatik olarak bir IP adresi al (Obtain an IP address automatically) ve DNS sunucu adresini otomatik olarak al (Obtain DNS server address automatically) kutucuklarını işaretleyin. Tamam’a basarak pencereyi kapatın. Sorun çözülmezse sonraki adıma devam edin. 2. IP adresi bilgisi aşağıdakilerden hangisine uyuyor? a. 169.254.X.X: 3 numaralı adıma devam edin. b. 192.168.X.X veya 172.16.X.X – 172.31.X.X veya 10.X.X.X: Aşağıdaki kontrolleri yapın. i. Bilgisayar ile priz arasında modem vb. (Ethernet-USB dönüştürücüsü haricinde) bir cihaz var mı? Eğer varsa bunu aradan çıkartın. Yurtlarda bu tür cihazların kullanımı yasaklanmıştır. Bu tür cihazlar kullanmak internet erişimini engelleyebilmekte veya internet erişiminizin Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından engellenmesine yol açabilmektedir.ii. Bilgisayarınız sahte DHCP sunuculuğu saldırısına maruz kalmış olabilir. Bu durumun çözümü için cihazınızda komut ekranını kullanarak Varsayılan Ağ Geçidi'ne (Default Gateway) ait IP'nin MAC adresine ulaşmalı ve bunu Bilgi İşlem Daire Başkanlığı'na bildirmelisiniz. c. 160.75.X.X: İnternet erişim sorununuzun halen var olduğundan emin olduktan sonra bir sonraki adıma devam edin. 3. IP adresi bilgileri YurtNET üzerinde bulunan bilgilerle eşleşiyor mu? a. Evet: İnternet erişim sorununuzun halen var olduğundan emin olduktan sonra bir sonraki adıma devam edin.b. Hayır: İnternet erişim sorununuzun halen var olduğundan emin olduktan sonra 3 numaralı adıma devam edin. 4. DNS adresleri 160.75.2.20 ve 160.75.100.20 şeklinde mi? a. Evet: Sonraki adıma devam edin.b. Hayır: Bağdaştırıcı seçeneklerini değiştirin (Change adapter settings) penceresinde bulunan Yerel Ağ Bağlantısı (Local Area Connection) veya Ethernet isimli bağdaştırıcıya sağ tıklayıp Özellikler (Properties) seçin ve açılan pencerede bulunan listedeki Internet Protokolü Sürüm 4 (Internet Protocol Version 4) seçeneğine çift tıklayın. Açılan pencerede DNS sunucu adresini otomatik olarak al (Obtain DNS server address automatically) kutucuğunun seçili olduğuna ve hemen aşağısında bulunan kutucuklarda DNS sunucularına ait IP adresleri bulunmadığına emin olun. Sorun bu şekilde çözülmezse DNS sunucu adreslerinin hemen altında bulunan Gelişmiş (Advanced) düğmesine tıklayın ve açılan penceredeki DNS sekmesine geçin. Buradaki kutucukta yukarıdakinden farklı DNS adresleri varsa bunları tek tek seçip aşağısında bulunan tuşları kullanarak listeden kaldırın. Not: Bu listede farklı DNS adreslerinin bulunması, bilgisayarınızda zararlı üçüncü parti yazılımların bulunduğunu gösterebilir. Bu kontroller sorununuzu düzeltmezse sonraki adıma devam edin. b. Kırmızı çarpı: Aşağıdaki kontrolleri yapın. i. İnternet erişim simgesine sağ tıklatıp Ağ ve Paylaşım Merkezini Aç (Open Network and Sharing Center) seçin ve sol tarafta bulunan Bağdaştırıcı seçeneklerini değiştirin (Change adapter settings) seçeneğine tıklayın. Karşınıza çıkacak bağdaştırıcılardan Yerel Ağ Bağlantısı (Local Area Connection) veya Ethernet isimli bağdaştırıcının Etkin (Enabled) olup olmadığını kontrol edin. 1. Etkin (Enabled): Sonraki adıma devam edin.2. Devre dışı (Disabled): Bağdaştırıcıya sağ tıklayarak Etkinleştir (Enable) seçeneğini seçin. İnternet erişiminiz düzelmediyse sonraki adıma devam edin. ii. Klavyede bulunan Windows tuşu ve R tuşuna aynı anda basarak açılan kutucuğa devmgmt.msc yazın ve Tamam (OK) düğmesine tıklayın. Açılan pencerede bilgisayarınızdaki cihazlara ait sürücülerden Ağ bağdaştırıcıları (Network adapters) altında Ethernet kartınıza ait sürücünün yüklü ve güncel olduğuna emin olun. Ethernet kartınıza ait bir sürücü bulunmuyorsa başka bir bilgisayar kullanarak uygun sürücüyü üreticinin sitesinden indirip bilgisayarınıza kurmanız gerekmektedir. Eğer sürücü kurulu ise sürücüye sağ tıklayıp Sürücüyü güncelleştir (Update driver) seçeneğini kullanarak sürücünün işletim sistemi tarafından otomatik olarak güncelleştirilmesini sağlayabilirsiniz.   3. Aşağıdaki kontrolleri yapın. a. Öncelikle internet erişimi sağlanmaya çalışılan cihazın, çalıştığından emin olunan bir kablo ile, çalıştığından emin olunan bir Ethernet prizinde internet erişimi sağlayıp sağlayamadığı kontrol edilerek cihazda sorun olup olmadığı tespit edilir. Cihazın bu şekilde internete erişebiliyor olması, cihaz tarafında sorun olmadığını gösterir. Eğer bu şekilde de internete erişilemiyorsa, sorunun cihaz kaynaklı olduğu görülür. Aynı kontrol, internete bağlanılmaya çalışılan kablo ve prize internete bağlanma sorunu yaşanmayan bir cihaz bağlanarak da yapılabilir. Bu şekilde internet erişimi sağlanabilirse sorunun cihaz kaynaklı olduğu tespit edilir. Cihazınızda internet erişimini engelleyecek bazı durumlar ve çözümleri şu şekildedir: i. Cihazın Ethernet bağlantı noktasındaki fiziksel sorunlar veya Ethernet kartı kaynaklı sorunlar internet erişiminde sorun yaşanmasına neden olabilmektedir. Bu durum kendini temassızlık veya kablonun bilgisayar tarafından algılanmaması şeklinde gösterebilir.ii. Bazı zararlı yazılımlar internet trafiğinizi kontrol ederek internet erişiminizde yavaşlığa ve kesilmelere neden olabilmektedir. Bu tür yazılımların cihazınızda bulunup bulunmadığını test etmek ve varsa bunları kaldırmak için antivirüs yazılımları kullanılabilir. Bazı durumlarda antivirüs yazılımları bu tür zararlı yazılımları tespit edememektedir, bu nedenle böyle bir durumdan şüphelenilmesi durumunda cihazın işletim sistemi baştan kurularak bu türden bir sorunun tamamen önüne geçilebilir.iii. Bazı işletim sistemi sürümlerinde cihaz uyku moduna alındıktan sonra tekrar açıldığında İnternet erişiminde sorunlar yaşandığı görülmektedir. Bu durumun çözümü olarak cihaz yeniden başlatılabilir.iv. Kablolu internetin kablosuz olarak paylaşılmasını sağlayan kablosuz bağlantı noktası yazılımları (hotspot yazılımları) internet erişiminde sorun yaşanmasına neden olabilmektedir. Bazı işletim sistemlerinin kendi içerisinde gelen ve benzer işleve sahip ayarlar da aynı duruma neden olabilmektedir.v. İnternet’e erişilmeye çalışılan cihazda IP adreslerinin statik olarak (elle) girilmesi gerektiği halde otomatik IP yapılandırması yapılmış olması durumunda veya tam tersi durumda İnternet erişiminde sorun yaşanacaktır. IP adreslerinin statik (elle) girilmesi veya otomatik olarak yapılandırılması için gerekli ayarlamaları yapmak için buradan yardım alabilirsiniz. Benzer şekilde DNS adreslerinin yapılandırmasındaki hatalar da internet erişiminizi etkileyebilmektedir. DNS adreslerinin yapılandırılması konusunda buradan yardım alabilirsiniz. b. İnternet erişiminde sorun yaratmadığından emin olunan bir kablo, internet erişimi için kullanılan kablo ile değiştirilerek internet erişim sorununun düzelip düzelmediği kontrol edilir. İnternet erişimindeki problem ortadan kalkarsa sorunun kablo kaynaklı olduğu tespit edilmiş olur. Kablo kaynaklı sorunların çözümü için yeni bir Ethernet kablosu alınması tavsiye edilir. Kablo kaynaklı bir sorun olup olmadığı alternatif olarak, internete erişilmeye çalışılan kablo internet erişiminde sorun yaşanmayan bir cihaz ve priz arasında kullanılarak kontrol edilebilir. c. İnternet erişim sorunu Ethernet prizi veya priz devamındaki altyapı kaynaklı da olabilmektedir. Bunun kontrolü için internete bağlanılmaya çalışılan cihaz ve kablo ile, internet erişiminde sorun yaratmayan bir Ethernet prizi kullanılarak internet erişiminin sağlanıp sağlanamadığı kontrol edilmelidir. Eğer internet erişim sorunu bu yolla giderilebiliyorsa sorunun altyapı kaynaklı olduğu sonucuna varılır. Bu sorunun giderilmesi için Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’na bir yardım bileti oluşturulması durumunda Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından gerekli kontroller yapılacak ve gerekli görülmesi durumunda sorunla yerinde ilgilenilecektir.

Ofis İnternet Erişim Sorunlarının Tespitinde Hangi Adımlar İzlenmelidir?

Ofis kablolu internet bağlantısı sorunlarının çözümünde aşağıdaki adımlar kullanılarak sorunun kaynağı bulunabilir ve giderilebilir. 1. Sağ alt tarafta bulunan internet erişim simgesinde alınan hata nedir? a. Sarı Ünlem: Ethernet priziniz ve kontrol yaptığınız cihaz arasında modem vb. bir cihaz olmadığına emin olduktan sonra aşağıdaki kontrolleri yapın. i. Bulunduğunuz fakültede IP adreslerinin elle (statik olarak) ya da otomatik olarak alındığının bilgisini fakülte bilgi işlem sorumlusundan veya Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’nı arayarak öğrenin. İnternet erişim simgesine sağ tıklatıp Ağ ve Paylaşım Merkezini Aç (Open Network and Sharing Center) seçin ve sol tarafta bulunan Bağdaştırıcı Seçeneklerini Değiştirin (Change adapter settings) seçeneğine tıklayın. Karşınıza çıkacak bağdaştırıcılardan Yerel Ağ Bağlantısı (Local Area Connection) veya Ethernet isimli bağdaştırıcıya sağ tıklayıp Özellikler (Properties) seçeneğine tıklayın. Açılan pencerede bulunan listedeki Internet Protokolü Sürüm 4 (Internet Protocol Version 4) seçeneğine çift tıklayın ve aşağıdaki konfigürasyonlardan uygun olanını yaptıktan sonra internet erişim probleminiz devam ederse sonraki adıma ilerleyin. 1. IP adreslerinin elle girilmesi gerekiyorsa, Aşağıdaki IP adresini kullan (Use the following IP address) ve Aşağıdaki DNS sunucu adreslerini kullan (Use the following DNS server addresses) kutucuklarını seçtikten sonra fakülte bilgi işlem sorumlusundan alınan IP bilgilerini doğru kutucuklara girin. Tamam (OK) düğmesine tıklayarak pencereyi kapatın.2. IP adreslerinin otomatik olarak alınması gerekiyorsa Otomatik olarak bir IP adresi al (Obtain an IP address automatically) ve DNS sunucu adresini otomatik olarak al (Obtain DNS server address automatically) kutucuklarının işaretli olduğuna emin olun. Tamam (OK) düğmesine tıklayarak pencereyi kapatın.3. IP adresiyle ilgili yapılandırmanın sizin cihazınızda veya ağ içerisindeki başka bir cihazda yanlış yapılmış olması durumunda Sarı Ünlem hatasına ek olarak IP çakışması uyarısı da alınabilir. Böyle bu durumda buradan yardım alabilirsiniz. ii. İnternet erişim simgesine sağ tıklatıp Ağ ve Paylaşım Merkezini Aç (Open Network and Sharing Center) seçin ve sol tarafta bulunan Bağdaştırıcı Seçeneklerini Değiştirin (Change adapter settings) seçeneğine tıklayın. Karşınıza çıkacak bağdaştırıcılardan Yerel Ağ Bağlantısı (Local Area Connection) veya Ethernet isimli bağdaştırıcıya sağ tıklayıp Durum (Status) seçeneğine tıklayın. Açılan pencerede Ayrıntılar (Details) düğmesine tıklayın. 1. IP adresi bilgisi aşağıdakilerden hangisine uyuyor? a. 169.254.X.X: 3 numaralı adıma devam edin. b. 192.168.X.X veya 172.16.X.X – 172.31.X.X veya 10.X.X.X: i. Bilgisayar ile priz arasında modem vb. (Ethernet-USB dönüştürücüsü haricinde) bir cihaz var mı? Eğer varsa bunu aradan çıkartın ve kontrolleri tekrarlayın.ii. Bilgisayarınız sahte DHCP sunuculuğu saldırısına maruz kalmış olabilir. Bu durumun çözümü için cihazınızda komut ekranını kullanarak Varsayılan Ağ Geçidi'ne (Default Gateway) ait IP'nin MAC adresine ulaşmalı ve bunu Bilgi İşlem Daire Başkanlığı'na bildirmelisiniz. c. 160.75.X.X: İnternet erişim sorununuzun halen var olduğundan emin olduktan sonra bir sonraki adıma devam edin. 2. DNS adresleri 160.75.2.20 ve 160.75.100.20 şeklinde mi? a. Evet: Sonraki adıma devam edin. b. Hayır: Bağdaştırıcı seçeneklerini değiştirin (Change adapter settings) penceresinde bulunan Yerel Ağ Bağlantısı (Local Area Connection) veya Ethernet isimli bağdaştırıcıya sağ tıklayıp Özellikler (Properties) seçin ve açılan pencerede bulunan listedeki Internet Protokolü Sürüm 4 (Internet Protocol Version 4) seçeneğine çift tıklayın. i. IP adreslerinin elle girilmesi gerekiyorsa, DNS sunucu adreslerini belirtilen değerlerle değiştirin. Sorun bu şekilde çözülmezse DNS sunucu adreslerinin hemen altında bulunan Gelişmiş (Advanced) düğmesine tıklayın ve açılan penceredeki DNS sekmesine geçin. Buradaki kutucukta yukarıdakinden farklı DNS adresleri varsa bunları tek tek seçip aşağısında bulunan tuşları kullanarak listeden kaldırın. Not: Bu listede farklı DNS adreslerinin bulunması, bilgisayarınızda zararlı üçüncü parti yazılımların bulunduğunu gösterebilir. Bu kontroller sorununuzu düzeltmezse sonraki adıma devam edin.ii. IP adreslerinin otomatik alınması gerekiyorsa yukarıda anlatıldığı gibi IP ve DNS bilgilerinin otomatik olarak alınması için gerekli yapılandırmayı yapın. b. Kırmızı çarpı: Aşağıdaki kontrolleri yapın. i. İnternet erişim simgesine sağ tıklatıp Ağ ve Paylaşım Merkezini Aç (Open Network and Sharing Center) seçin ve sol tarafta bulunan Bağdaştırıcı seçeneklerini değiştirin (Change adapter settings) seçeneğine tıklayın. Karşınıza çıkacak bağdaştırıcılardan Yerel Ağ Bağlantısı (Local Area Connection) veya Ethernet isimli bağdaştırıcının Etkin (Enabled) olup olmadığını kontrol edin. 1. Etkin (Enabled): Sonraki adıma devam edin.2. Devre dışı (Disabled): Bağdaştırıcıya sağ tıklayarak Etkinleştir (Enable) seçeneğini seçin. İnternet erişiminiz düzelmediyse sonraki adıma devam edin. ii. Klavyede bulunan Windows tuşu ve R tuşuna aynı anda basarak açılan kutucuğa devmgmt.msc yazın ve Tamam (OK) düğmesine tıklayın. Açılan pencerede bilgisayarınızdaki cihazlara ait sürücülerden Ağ bağdaştırıcıları (Network adapters) altında Ethernet kartınıza ait sürücünün yüklü ve güncel olduğuna emin olun. Ethernet kartınıza ait bir sürücü bulunmuyorsa başka bir bilgisayar kullanarak uygun sürücüyü üreticinin sitesinden indirip bilgisayarınıza kurmanız gerekmektedir. Eğer sürücü kurulu ise sürücüye sağ tıklayıp Sürücüyü güncelleştir (Update driver) seçeneğini kullanarak sürücünün işletim sistemi tarafından otomatik olarak güncelleştirilmesini sağlayabilirsiniz.   2. Aşağıdaki kontrolleri yapın. a. Öncelikle internet erişimi sağlanmaya çalışılan cihazın, çalıştığından emin olunan bir kablo ile, çalıştığından emin olunan bir Ethernet prizinde internet erişimi sağlayıp sağlayamadığı kontrol edilerek cihazda sorun olup olmadığı tespit edilir. Cihazın bu şekilde İnternet’e erişebiliyor olması, cihaz tarafında sorun olmadığını gösterir. Eğer bu şekilde de internete erişilemiyorsa, sorunun cihaz kaynaklı olduğu görülür. Aynı kontrol, internete bağlanılmaya çalışılan kablo ve prize İnternet’e bağlanma sorunu yaşanmayan bir cihaz bağlanarak da yapılabilir. Bu şekilde internet erişimi sağlanabilirse sorunun cihaz kaynaklı olduğu tespit edilir. Cihazınızda İnternet erişimini engelleyecek bazı durumlar ve çözümleri şu şekildedir: i. Cihazın Ethernet bağlantı noktasındaki fiziksel sorunlar veya Ethernet kartı kaynaklı sorunlar internet erişiminde sorun yaşanmasına neden olabilmektedir. Bu durum kendini temassızlık veya kablonun bilgisayar tarafından algılanmaması şeklinde gösterebilir.ii. Bazı zararlı yazılımlar internet trafiğinizi kontrol ederek İnternet erişiminizde yavaşlığa ve kesilmelere neden olabilmektedir. Bu tür yazılımların cihazınızda bulunup bulunmadığını test etmek ve varsa bunları kaldırmak için antivirüs yazılımları kullanılabilir. Bazı durumlarda antivirüs yazılımları bu tür zararlı yazılımları tespit edememektedir, bu nedenle böyle bir durumdan şüphelenilmesi durumunda cihazın işletim sistemi baştan kurularak bu türden bir sorunun tamamen önüne geçilebilir.iii. Bazı işletim sistemi sürümlerinde cihaz uyku moduna alındıktan sonra tekrar açıldığında İnternet erişiminde sorunlar yaşandığı görülmektedir. Bu durumun çözümü olarak cihaz yeniden başlatılabilir.iv. Kablolu İnternet’in kablosuz olarak paylaşılmasını sağlayan kablosuz bağlantı noktası yazılımları (hotspot yazılımları) İnternet erişiminde sorun yaşanmasına neden olabilmektedir. Bazı işletim sistemlerinin kendi içerisinde gelen ve benzer işleve sahip ayarlar da aynı duruma neden olabilmektedir.v. İnternet’e erişilmeye çalışılan cihazda IP adreslerinin statik olarak (elle) girilmesi gerektiği halde otomatik IP yapılandırması yapılmış olması durumunda veya tam tersi durumda İnternet erişiminde sorun yaşanacaktır. IP adreslerinin statik (elle) girilmesi veya otomatik olarak yapılandırılması için gerekli ayarlamaları yapmak için buradan yardım alabilirsiniz. Benzer şekilde DNS adreslerinin yapılandırmasındaki hatalar da internet erişiminizi etkileyebilmektedir. DNS adreslerinin yapılandırılması konusunda buradan yardım alabilirsiniz. b. İnternet erişiminde sorun yaratmadığından emin olunan bir kablo, İnternet erişimi için kullanılan kablo ile değiştirilerek internet erişim sorununun düzelip düzelmediği kontrol edilir. İnternet erişimindeki problem ortadan kalkarsa sorunun kablo kaynaklı olduğu tespit edilmiş olur. Kablo kaynaklı sorunların çözümü için yeni bir Ethernet kablosu alınması tavsiye edilir. Kablo kaynaklı bir sorun olup olmadığı alternatif olarak, İnternet’e erişilmeye çalışılan kablo İnternet erişiminde sorun yaşanmayan bir cihaz ve priz arasında kullanılarak kontrol edilebilir. c. İnternet erişim sorunu Ethernet prizi veya priz devamındaki altyapı kaynaklı da olabilmektedir. Bunun kontrolü için İnternet’e bağlanılmaya çalışılan cihaz ve kablo ile, İnternet erişiminde sorun yaratmayan bir Ethernet prizi kullanılarak İnternet erişiminin sağlanıp sağlanamadığı kontrol edilmelidir. Eğer İnternet erişim sorunu bu yolla giderilebiliyorsa sorunun altyapı kaynaklı olduğu sonucuna varılır. Bu sorunun giderilmesi için Bilgi İşlem Daire Başkanlığı’na bir yardım bileti oluşturulması durumunda Bilgi İşlem Daire Başkanlığı tarafından gerekli kontroller yapılacak ve gerekli görülmesi durumunda sorunla yerinde ilgilenilecektir.

İTÜ YARDIM İTÜ Bilgi İşlem Daire Başkanlığı ürünüdür © 2017